42 aukso vertos fotografavimo taisyklės

2013 10 2  |  Patarimai

Šiandien fotografuoti galima beveik bet kuo – veidrodiniu fotoaparatu, kompaktiška „muiline“, telefonu. Pateikiame patarimus, kurie padės mums pagauti patį įspūdingiausią gyvenimo kadrą.

Visi mėgstame fotografuoti ir taip įamžinti  smagias, svarbias gyvenimo akimirkas. Deja, kiekvienas, nors kartą rankose laikęs fotoaparatą, žino, kaip sunku pagauti įspūdingą, niekieno nesugadintą kadrą. Šventės metu fotografuojant svečių būrį, būtinai kas nors bus užsimerkęs arba šaudys varnas danguje. Darydami portretus, netyčia „nukirpsime“ pakaušį ar kojas, panoraminiai vaizdai bus blankūs ar kreivi. Žurnalas „Computer Bild Lietuva“ atrinko pačius svarbiausius fotografavimo patarimus – jei jais vadovausimės, džiaugsimės spalvingomis, gyvomis emocijomis nuotraukose.

1 KIRPIMO LINIJA
Fotografuodami stenkimės, kad į kadrą tilptų visas modelis ir „nenupjautume“ kojų ar viršugalvio. Visada palikime šiek tiek vietos kadro kraštuose – apkirpti nuotrauką spėsime naudodamiesi redagavimo programa.

2 NATŪRALUS RĖMELIS
Stenkimės rasti, kuo galime įrėminti fotografuojamą objektą, pavyzdžiui, fotografuodami pro langą, arką, uolą ar medžių šakų sukurtą rėmą. Taip kadre sudarysime gylio įspūdį ir nukreipsime dėmesį į svarbiausią objektą.

3 NUOTRAUKOS PER TAMSIOS
Pakoreguokime šviesumą naudodami ekspozicijos kompensacijos funkciją – ją rasime beveik bet kuriame skaitmeniniame fotoaparate. Teigiamos reikšmės (+1 or +2) pavers nuotrauką šviesesne, o neigiamos – tamsesne.

4 MINIMALIZMAS
Nesvarbu, ką fotografuojame – prieikime prie objekto kuo arčiau. Iš toli nepastebėsime įdomių detalių. Kita vertus, kuo mažiau visko kadre, tuo geresnė nuotrauka.

5 AKIŲ LYGYJE
Fotografuodami vaikus priklaupkime, kad objektyvas būtų jų akių lygyje. Taip jie greičiau apsipras su fotografu ir elgsis natūraliai, o nuotraukose atsispindės emocijos.

6 PIRŠTAS ANT BLYKSTĖS
Visada žinokime, kur ant fotoaparato korpuso yra pirštai – juk vienas jų gali uždengti blykstę ir taip sugadinti smagų kadrą.

7 „KOJINIS ZOOMAS“
Priartinimas, ypač naudojantis išmaniaisiais telefonais, dažniausiai yra skaitmeninis ir tik sumažina nuotraukos kokybę. Venkime jo ir prieikime prie objekto patys.

8 ŽALIASIS REŽIMAS
Dauguma fotoaparatų turi visiškai automatinį fotografavimo režimą, žymimą žalia spalva. Įjungus jį nuotraukos nebus ypač įspūdingos, tačiau tuomet galėsime labai greitai fotografuoti.

9 GERIAUSIAS LAIKAS FOTOGRAFUOTI LAUKE
Norėdami fotografuoti lauke nepamirškime – geriausias apšvietimas būna praėjus valandai po saulėtekio ir likus valandai iki saulėlydžio.
{012 AUTORIUS: H Matthew Howarth}

10 TREČDALIŲ TAISYKLĖ
Niekada neleiskime horizonto linijai eiti per kadro vidurį – tegu ši linija eina ties viršutiniu arba apatiniu nuotraukos trečdaliu. Taip nuotraukos atrodo įspūdingiau.

11 JOKIO „ZOOMO“ TAMSOJE
Venkime priartinti vaizdą prasto apšvietimo sąlygomis. Priartindami vaizdą, objektyvai praleidžia mažiau šviesos, todėl ilgėja išlaikymo laikas ir didėja rizika, kad sudrebėjus rankai kadras išsilies.

12 AUTOMATINIS NUSTATYMAS
Veidrodiniai fotoaparatai turi AEL/AFL mygtuką, kurį įspaudus užfiksuojama ekspozicijos arba fokusavimo reikšmė. Taip fotografuojamas objektas išlieka ryškus ir tinkamai apšviestas, net jei jį „patraukiame“ į kadro kraštą.

13 REDAGUOKIME KOPIJAS
Norėdami redaguoti pačių padarytas nuotraukas, naudokime jų kopijas. Juk keletas nederamų spragtelėjimų gali pradanginti gražų kadrą. Nuotraukų kopijų lengvai pasidarysime naudodamiesi įrankiu „Gimp“.

14 AUTOFOKUSAVIMAS
Veidrodiniu fotoaparatu fotografuodami peizažus ar portretus, įjunkime vienkartinį automatinį fokusavimą („single servo AF“). Tokiu atveju fokusavimas užfiksuojamas iki pusės nuspaudus užrakto paleidimo mygtuką. Judantiems objektams, pvz., sporto renginiams fotografuoti naudokime nepertraukiamą pagalbinį automatinį fokusavimą („Continuous-servo AF“). Šiuo atveju fotoaparatas nuolat fokusuoja, kai užrakto paleidimo mygtukas nuspaustas iki pusės.

15 NUOTRAUKOS TAMSOJE
Šiuo atveju svarbiausias kuo ilgesnis išlaikymas. Jei aparatą laikome rankose, tada rinkimės gan aukštą ISO nustatymą (bent 800).

16 TINKAMA KRYPTIS
Nuotraukose daugiau emocijos, kai žmonės „įeina“ į kadrą, o ne „išeina“ iš jo. Ta pati taisyklė galioja ir kalbant apie kryptį – kur link jie žvelgia.

17 REŽIMŲ RATUKAS
Ilgas išlaikymas ir aukšta diafragmos vertė, ar viskas atvirkščiai? Pradedantiesiems verta iš pradžių naudotis jau parengtais fotografavimo režimais. Juos įjungsime pasukdami specialų ratuką fotoaparato viršuje.

18 PAŽVELK Į AKIS
Fotografuodami žmones ar gyvūnus visada susitelkite į jų akis – žvilgsnyje didžiausias emocinis nuotraukos užtaisas.
19 KADRAI SU VAIKAIS
Vaikai nuolatos juda, tad norint juos fotografuoti verta parinkti sporto renginių fotografavimo režimą arba trumpesnę išlaikymo vertę, pvz., 1/500s.

20 RYŠKŪS PEIZAŽAI
Fotografuojant gamtos vaizdus, verta parinkti kuo aukštesnę diafragmos vertę (pvz., F11) – tuomet tiek pirmasis, tiek antrasis planai bus vienodai ryškūs.

21 „SUŠALĘS“ LAIKAS
Norėdami pagauti „sustingusius“ vandens lašus, kuo labiau atverkime diafragmą (kuo mažesnė vertė), padidinkime ISO ir sutrumpinkime išlaikymo laiką.

22 NAUDOKIMĖS PAGALBA
Nebijokime naudotis pagalbinėmis fotoaparato funkcijomis, pvz., veidų atpažinimo. Aparatas pats parinks tinkamiausią išlaikymo laiką ir „susitelks“ į žmonių veidus.

23 SILUETAI SAULĖJE
Norime, kad modelis nuotraukoje atrodytų tarsi iškirptas iš popieriaus? Tada fotografuokime jį priešais saulę šiek tiek sumažinę ekspozicijos vertę.

24 MENAS PASPAUDUS MYGTUKĄ
Dauguma fotoaparatų leidžia nuotraukose sukurti meniškus efektus – naudokimės jais ir paverskime savo kadrus originalesniais. Vieni įdomesnių yra retro bei miniatiūros („tilt shift“, žr. nuotr.) efektai.

25 PAPILDOMA INFORMACIJA
Atostogaudami fotografuokime ne tik akį patraukusius objektus, bet ir prie jų esančias informacines lenteles. Grįžę namo ir žvelgdami į nuotraukas žinosime, kas jose matyti.

27 TAŠKINIS ŠVIESOS MATAVIMAS
Fotografuodami portretus priešais šviesą, naudokime taškinio šviesumo matavimo funkciją („spot metering“) – tuomet fotoaparatas suderins ekspozicijos nustatymus konkrečiam nedideliam kadro plotui.

28 ATSARGIAI – FONAS!
Darydami portretus visada stenkimės rasti ramų ir tolygų antrąjį planą. Juk nenorime, kad virš modelio galvos styrotų kelio ženklas…

29 ŠVIESA IR ŠEŠĖLIS
Fotografuojant prieblandoje ar apsiblaususioje šviesoje objektas atrodo neryškus? Tuomet įjunkime plataus dinaminio diapazono (HDR) režimą – šiandien jį galima pasirinkti tiek naudojantis fotoaparatu, tiek išmaniuoju telefonu.

30 KĄ SAKO HISTOGRAMA?
Padarę nuotrauką visada peržvelkime jos histogramą. Joje iš karto matyti – nuotrauka per tamsi ar per šviesi. Pavyzdžiui, daug siaurų smailių histogramoje reiškia, kad kadre per daug kontrastingų vietų.

31 PERSPEKTYVOS ŽAISMAS
Norime įdomių nuotraukų? Eksperimentuokime su perspektyva kadruose. Padėkime fotoaparatą ant žemės arba pabandykime pakelti jį į viršų ir fotografuoti tarsi iš paukščio skrydžio.

32 KADRŲ SERIJOS
Judančius objektus geriausia fotografuoti nuotraukų serijomis – taip padidėja tikimybė, kad bent vienas kadras pavyks tobulai.

33 PAGAUTAS JUDESYS
Išplaukęs fonas ir ryškių kontūrų automobilis – tai tikro profesionalo vertas kadras. Pailginkime išlaikymo laiką ir fotografuodami lengvai traukime fotoaparatą objekto judėjimo kryptimi. Iš pirmo karto nepavyks, bet tik praktikuodamiesi pasieksime tobulumų.

34 PORTRETAI SAULĖJE
Norime įspūdingo draugo portreto saulėje? Neleiskime jam žiūrėti tiesiai į saulę ir fotografuokime jo veidą kampu.

35 DUKART STABILIAU
Fotografuodami telefonu aparatą laikykime abiem rankomis. Taip išvengsime judėjimo ir nuotraukos bus daug ryškesnės.

36 KREIVOS LINIJOS
Fotografuojant pastatus iš apačios, nuotraukose jų sienos atrodo kreivos lyg veidrodžių karalystėje. Tam, kad išvengtume šio efekto, reikia arba susirasti aukštesnį fotografavimo tašką, arba pasitelkti nuotraukų redagavimo programą, pvz., „Gimp“.

37 DERINAME EKSPOZICIJĄ
Darant kai kurias nuotraukas, verta rankiniu būdu nustatyti išlaikymo trukmę bei diafragmos reikšmę, o ISO vertę palikti parinkti pačiam fotoaparatui. Taip gan dažnai išvengsime susiliejusių kadrų, be to, fotografuojamas objektas bus pakankamai ryškus.

38 GREITAS JUDESYS
Kaip padaryti, kad judantis objektas visada išliktų kadre svarbiausias? Įjunkime išlaikymo prioriteto režimą (režimų ratuke žymimą „S“ arba „Tv“) ir nustatykime kuo trumpesnį išlaikymo laiką, pvz., 1/1000 sekundės dalį. Fotoaparatas pats parinks deramai ekspozicijai gauti reikalingą diafragmą.

37 PROPORCIJOS JAUSMAS
Kalnų virtinė nuotraukoje atrodo kaip nedidelės kalvelės? Pirmajame plane nufotografuokime žmogų – akys ras tinkamą objektą palyginti, o smegenys suvoks kadre esančių vaizdų proporcijas.

38 ATSARGINĖ KOPIJA
Telefonu įamžintus kadrus visada galime išsaugoti „debesyje“. Tereikia parsisiųsti specialią programėlę, pvz., „Dropbox“ arba „Google Drive“, ir nurodyti jai, kad visų nuotraukų kopijos būtų saugomos „debesyje“.

391 VISI Į OBJEKTYVĄ!
Fotografuojant didesnes grupes, gautoje nuotraukoje visada bent vienas žmogus bus užsimerkęs ar šaudys varnas danguje. Todėl paprašykime visų užsimerkti ir liepkime atsimerkti tik tada, kai liepsime. Būtent tuomet padarykime nuotraukų seriją.

40 PAGAUK KAMPĄ
Fotografuodami išmaniuoju telefonu keiskime horizontalų laikymo kampą – taip greičiau atrasime geriausią kadro apšvietimą. Be to, šis triukas padės nuotrauką papuošti įdomiais vaizdo efektais.

41 ŽVAIGŽDŽIŲ TAISYKLĖ
Mūsų fotografuojamas modelis yra gan stambus ir nenorime išryškinti jo antsvorio? Pasinaudokime žinomų žmonių fotografavimo taisykle. Liepkime modeliui pasisukti petimi į objektyvą – dėl to nuotraukoje jis atrodys lieknesnis.
42 AUKSINIS PJŪVIS
Pagrindinis objektas neturėtų būti nuotraukos viduryje. Mintyse suskirstykime kadrą į devynis lygius stačiakampius – objektas ten, kur susikerta linijos. Beje, kai kurie fotoaparatai nubrėžia šias linijas ekranėlyje – funkcija „Show Grid Lines“.

Komentuokite